حقوق کودک (پادکست)

حقوق کودک (پادکست)

کتاب صوتی

رایگان
نسخه نمونه دانلود از اپلیکیشن
0
2 هزار

کنوانسیون حقوق کودک، مهم‌ترین سند بین‌المللی در زمینه حمایت از کودکان دنیا به حساب می‌آد. تقریباً همه کشورهای دنیا و از جمله ایران، عضو این کنوانسیون هستند. منتها عضویت ایران یه عضویت مشروطه. یعنی فقط در حدی که کنواسیون با قوانین داخلی و موازین شرعی مغایرت نداشته باشه، ایران متعهد به اجراست.

توی این اپیزود، از کنوانسیون حقوق کودک حرف می‌زنیم و توضیح می‌دیم قوانین ایران، از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که اردیبهشت ماه امسال تصویب شد، چقدر حق‌های کودکان رو شناسایی و حمایت کردند.



برای تولید محتوای این اپیزود، از این منابع استفاده کردیم:

1- قمار با گلادیاتورهای کوچک، روایت همشهری از نبرد تن به تن کودکان به دلیل مواد و پول در محله هرند، روزنامه همشهری، 5 بهمن 1398، صفحه 22.

2- وبسایت فردا، یک شب با نوزاد پنج ماهه در حال ترک اعتیاد

3- مطالعه مفهوم کودکان کار اینستاگرامی در فضای مجازی ایران، فصلنامه حقوق کودک، شماره 3، پاییز 1398.

4- کنوانسیون حقوق کودک مصوب نوامبر 1989

5- قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب 1399

6- قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392

شاید، اکثر ماها رشته حقوق‌رو، یه رشته خشک و خیلی سختی می‌دونیم که پر از کلمه‌های عجیب و غریبه که نمی‌شه درست درک‌شون کرد. البته که هر رشته‌ای اصطلاحات ‌خاصِ خودشو داره؛ مثلاً پزشکا یا مهندسا، واژه‌های مخصوصی برای خودشون دارن! خب، حقوق هم یه رشته‌ی تخصصیه، مثل بقیه‌ی رشته‌ها.

حالا با وجود اینا، آیا میشه حقوق‌رو به زبان ساده توضیح داد تا همه باهاش ارتباط برقرار کنن؟ ‎راستش این کاریه که پادکست دِفیله می‌خواد انجام بده: روایت موضوع‌های حقوقی به زبان ساده! تا تهش بدونیم حقوق اون‌قدرا هم که فکر می‌کنیم یه رشته‌ی اخمو‌ و عصاقورت‌داده نیست. پس با ما همراه باشید، چون توی هر قسمت پادکست دِفیله، یه موضوع حقوقی‌ به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌شه.

حقوق کودک

از میان کتاب ها مشاهده همه