جرم، در قاب رسانه (پادکست)

جرم، در قاب رسانه (پادکست)

کتاب صوتی

رایگان
نسخه نمونه دانلود از اپلیکیشن
0
2 هزار

همین که یه سری جرم‌های خاص، مثل: قتل و تجاوز جنسی اتفاق می‌افته، رسانه‌ها شروع می‌کنند از جزئیات اون جنایت حرف بزنند و یه سری روایت‌های ژورنالیستی تولید کنند که برای مخاطب کشش داشته باشه. درست از همین‌جا، یه سری پرونده‌ها وارد فضایی می‌شن که روال عادی رسیدگی در موردشون رعایت نمیشه. روایت‌های احساسی، جای قانون‌رو می‌گیره و یه همصدایی برای مجازات سریع متهم ایجاد می‌شه و‌ در نهایت، معمولاً برای نمایش اقتدار دستگاه قضایی و ترمیم احساسات جریحه‌دار شده‌ی مردم، مجازات در ملأ عام اجرا می‌شه.

از طرفی مجلس هم، گاهی با همین جریان، هم‌داستان می‌شه و برای یک‌سری جرم‌های خاص و مقطعی، قوانین سخت‌گیرانه‌ای تصویب می‌کنه. ما، توی این اپیزود درباره‌ی این دست جرایم و روایت‌های رسانه‌ای اون حرف می‌زنیم.



برای تولید محتوای این اپیزود، از این منابع استفاده کردیم:

v ضرغام نره‌ئی، کیفرهای توده‌گرا و بازتاب آن در نظام کیفری ایران، نشر میزان.

v ارژنگ چلبی، تحلیل حقوقی-جرم‌شناختی تجاوز به عنف، نشریه آموزه‌های حقوقی دادگستری، پاییز و زمستان 1390.

v حشمت‌الله معینی‌فر، بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی در رسانه: مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، پاییز 1388.

v عباس عطاری و همکاران، اختلال پس از استرس ضربه‌ای در دانش‌آموزان دبستانی شاهد به دار آویختن یک مجرم، مجله روانپزشکی بالینی ایران، تابستان 1385.

v سایت ایسنا، بهشت خمینی‌شهر، جهنم جنایتکاران شد؛ حاشیه‌نگاری ایسنا از اعدام چهار محکوم تجاوز گروهی به زنان

شاید، اکثر ماها رشته حقوق‌رو، یه رشته خشک و خیلی سختی می‌دونیم که پر از کلمه‌های عجیب و غریبه که نمی‌شه درست درک‌شون کرد. البته که هر رشته‌ای اصطلاحات ‌خاصِ خودشو داره؛ مثلاً پزشکا یا مهندسا، واژه‌های مخصوصی برای خودشون دارن! خب، حقوق هم یه رشته‌ی تخصصیه، مثل بقیه‌ی رشته‌ها.

حالا با وجود اینا، آیا میشه حقوق‌رو به زبان ساده توضیح داد تا همه باهاش ارتباط برقرار کنن؟ ‎راستش این کاریه که پادکست دِفیله می‌خواد انجام بده: روایت موضوع‌های حقوقی به زبان ساده! تا تهش بدونیم حقوق اون‌قدرا هم که فکر می‌کنیم یه رشته‌ی اخمو‌ و عصاقورت‌داده نیست. پس با ما همراه باشید، چون توی هر قسمت پادکست دِفیله، یه موضوع حقوقی‌ به زبان ساده و با نگاهی به قانون روایت می‌شه.

جرم، در قاب رسانه

از میان کتاب ها مشاهده همه